Fitness101.cz
Shares

Svalové typy – jsem endomorf, mezomorf nebo ektomorf? Co to znamená?

Poznání jakého typu máte tělo a svalstvo je pro úspěch v posilovně zásadní. Můžete se dřít sebevíc a výsledek nemusí být žádný, pokud nepochopíte, kdo jste vlastně zač. Jiný naopak příliš dělat nemusí a svaly mu rostou jako z vody. Pochopte své tělo a pak mu přizpůsobte svůj plán cvičení i stravování.

Rozdělení na tři skupiny – endomorf, mezomorf a ektomorf – má na svědomí americký psycholog Wiliam Sheldon, který v roce 1940 napsal knihu, která pojednávala právě o třech hlavních skupinách mužů, které rozdělil na základě tisíců fotografií.

Každá skupina má svá specifika, zatímco jedna nabírá tuky a svaly snáze, jiná má problém. Přizpůsobte se podle toho, co jste.

Endomorf

endomorfVětšinou menší postavy, podsaditý. Nabírá na váze velmi snadno, v posilovně přibírá svaly, ale zároveň i tuk. Jejich svaly jsou silná a pyšní se silou v nohách – dřepy, legpress. Pro minimalizaci tuku v těle, potřebuje endomorf kombinovat posilovnu s nějakým typem kardia. Nepotřebuje příliš brát suplementy, pokud je přijímá v rámci pravidelné stravy.

Endomorf má problémy s vyrýsováním svalů. Stravu musí upravit a vyhnout se tučným jídlům, bílkoviny brát z vajec, ryb a libového masa. Měl by jíst co nejčastěji, nejlépe 6 a vícekrát denně. Měl by dostatečně pít.

Jeho trénink by měl být intenzivní nebo složený ze supersérií, cvičit do selhání a mít krátké pauzy. Pokud se endomorf vydává běhat, úbytek na váze je většinou z tuku.

Znaky

  • měkké a kulaté tělo
  • nabírá svaly i tuk snadno
  • je malý
  • je podsaditý
  • těžko se zbavuje tuku
  • pomalý metabolismus
  • svaly nejsou jasně vyrýsované

Mezomorf

mezomorfMezomorf se pyšní velkou tělesnou schránkou, svaly a atletickou postavou. Pro kulturistiku je to nejlepší typ postavy, jsou přirozeně silní. Snadno nabírá i snižuje váhu. Poznáte jej podle širokých ramen a úzkého pasu a často vyrýsovaných svalů.

Mezomorf by si měl dát pozor na přetrénování, protože k tomu mají sklony, cítí totiž výsledek krátce po započetí tréninku. Měl by si více hlídat příjem kalorií než ektomorf. Sacharidy by měly převažovat.

Aerobní aktivitu by měl zařadit maximálně třikrát týdně, úbytek je především ze svalové hmoty.

Znaky

  • sportovec
  • pevné tělo
  • vyrýsované svaly
  • trojúhelníkové tělo – ramena k pasu
  • silný
  • snadno nabírá svaly

Ektomorf

ektomorfEktomorf je štíhlý a často vysoký. Chlubí se rychlým metabolismem, který má za následky to, že nenabírá na váze. Má dlouhé tenké kosti, úzká ramena a plochý hrudník.

Jejich trénink by měl být velmi intenzivní, ale krátký zaměřený na velké svalové partie – nohy, prsa, záda. Vynechat rysovací a izolované cviky. Partie cvičit jednou týdně a dopřát jim tak dostatek odpočinku. Pokud chtějí nabrat na váze měli by se vyhnout vytrvalostním aktivitám.

Ektomorf by měl zvýšit příjem kalorií, pokud chce přibrat. Rovněž by měl jíst i před spánkem, aby zabránit noční katabolizaci.

Znaky

  • úzká postava
  • těžko přibírá
  • plochý hrudník
  • malá ramena
  • bez podkožního tuku
  • rychlý metabolismus

Kombinace těchto typů

Do těchto škatulek se nevejde každý a někdo je kombinací dvou těchto typů. Je to zcela přirozené a nejste divní, pokud jste se takto rozřadili. Je důležité pochopit podstatu vašeho „osudu“, tedy toho jakou schránku jste dostali. I ektomorf může nabrat 20 kg svalů, ale potrvá mu to, ale je třeba přijmout fakt, že je ektomorf a dělat vše podle toho.

Typ se určuje podle mě tak do desátého roku, pokud jako malý je člověk živý a těžko nabírá na váze roste do ektomorfa, pokud však spíše sedí bude zřejmě v budoucnu endomorf. Velkou roli budou hrál i geny a rodinná historie. Ovšem vždy lze s tím bojovat. Pokud jste endomorfem, jako já, můžete celkem snadno vystřelit metabolismus a spalovat velmi podobně jako ektomorf. Je to jen o správné kombinací všeho a jídla nevyjímaje.

Image courtesy of Govt. of Western Aust. Dept. of Health and innerexplorations.com

Leave a Comment:

1 comment
Add Your Reply