Zinek

Zinek je důležitý minerál, který je nezbytný pro správnou funkci lidského těla. Tento minerál se podílí na procesu tvorby proteinů a DNA, podporuje imunitní systém, reguluje hladinu cukru v krvi a pomáhá při růstu a vývoji. Zinek je také důležitý pro udržení zdravé pokožky, vlasů a nehtů a může být užitečný při léčbě různých kožních problémů. V tomto článku se budeme blíže zabývat účinky zinku na lidské zdraví a způsoby, jak zajistit dostatečný příjem tohoto minerálu prostřednictvím stravy nebo doplňků stravy.


Na co je dobrý zinek?

Zinek je důležitý minerál, který je nezbytný pro správnou funkci lidského těla. Mezi hlavní funkce zinku patří účast na procesu tvorby proteinů a DNA, podpora imunitního systému, regulace hladiny cukru v krvi a podpora růstu a vývoje. Zinek také pomáhá udržovat zdravou pokožku, vlasy a nehty a může být užitečný při léčbě různých kožních problémů.

Jak se projevuje nedostatek zinku v těle?

Nedostatek zinku v těle se může projevovat různými způsoby. Mezi nejčastější příznaky nedostatku zinku patří:

  1. Změny v chuti a čichu
  2. Kožní problémy, jako jsou vyrážky nebo suchá pokožka
  3. Ztráta chuti k jídlu a úbytek hmotnosti
  4. Zpomalení růstu a vývoje
  5. Zvýšená únava a vyčerpání
  6. Ztráta vlasů nebo zhoršení kvality vlasů a nehtů
  7. Poruchy imunitního systému, jako jsou časté infekce nebo snížená schopnost hojit rány

Pokud máte podezření na nedostatek zinku, měli byste se poradit se svým lékařem, který vám doporučí vhodnou léčbu. Může se jednat o změnu stravovacích návyků nebo o užívání doplňků stravy obsahujících zinek.

Zdroje zinku

Mezi potraviny bohaté na zinek patří například losos, červené maso, fazole, celozrnné obiloviny, mléčné výrobky, ořechy a semena. Je důležité jíst vyváženou stravu bohatou na různé druhy potravin, abyste zajistili, že dostáváte dostatek zinku a dalších důležitých živin.

  • losos
  • červené maso
  • fazole
  • ořechy

Tabulka potravin s nejvyšším obsahem zinku

PotravinaMnožství zinku (mg/100g)
Krevety7,5
Hovězí játra5,4
Ořechy (vlašské)5,3
Luštěniny (fazole)4,5
Hovězí maso4,3
Vepřové maso3,5
Mléčné výrobky (plnotučné)2,8
Vejce2,1
Tvaroh1,9
Zelenina (brokolice)1,3
Tato tabulka je pouze informační a může se lišit v závislosti na různých faktorech, jako je způsob přípravy nebo zdroj potravin.

Doporučená dávka zinku a jak dlouho jej užívat

Doporučená dávka zinku pro dospělého člověka se pohybuje od 8 do 11 mg denně. Pokud se rozhodnete užívat doplňky stravy obsahující zinek, měli byste dodržovat pokyny na obalu a neužívat více, než je doporučená denní dávka.

Zinek a testosteron

Studie ukazují, že nedostatek zinku může mít negativní vliv na hladinu testosteronu u mužů. Z tohoto důvodu se může zdát, že užívání zinku by mohlo pomoci zvýšit hladinu testosteronu. Je důležité si uvědomit, že většina lidí dostává dostatek zinku ze stravy a příliš velké množství zinku může být škodlivé.

Leave a Comment: