Fitness a zdraví je obor, který je obklopen mnoha živly, které mu škodí. Těmi živly jsou produkty na růst svalů či hubnutí a pak celé odvětví na tom postavené. Dá se v té záplavě snadno ztratit a to i když nejste začátečník. Jak rozeznat lživý a nefunkční produkt od těch dobrých?
Projděme si společně devět kroků či kritérii, kterými rozeznáte hloupost od toho třeba funkčního.
Obsah
Mít sexy břišáky za měsíc nebo zhubnout 20 kg za stejné období. Není až tak reálná věc. Hlavně pokud se přidá i formulka: Jezte, co chcete. Segment s pilulemi je stále rostoucí a lidé tomu věří (nebo jen chtějí tomu věřit). Pokud zní něco přehnaně dobře, nebude to pravděpodobné. Podobně jako 20 tisíc za 10 minut práce týdně zní podobně hloupě.
Žasneme nad nimi všichni. Úžasné proměny lidí, kteří zhubnuli desítky kilogramů vlastním úsilím. Zaslouží si respekt takoví lidé. I to marketéři umí prodat. Program na hubnutí, pilulky či svalový “zázrak” je vybaven i těmito obrázky. Jenže nemusí být vše, jak vypadá. Nikdo se nestane z tlusťocha, vysekaným za 6 týdnů.
Pro pobavení se podívejte na video, jak také mohou před a po fotky fungovat. Autor vysvětluje, jak lze udělat nablýskanou fotku (napumpovat svaly, namazat se olejem, stáhnout břicho) a jak udělat tu ošklivou – najíst se čehokoliv, vypít limonádu, mléko a výsledek máme na světě. Rozdíl pouze 5 hodin! I takto fungují before/after, bohužel…
[youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=M957dACQyfU”]Občas také zmíním nějakou studii, ale většinou to není ve smyslu, který by měl podpořit užívání právě onoho výrobku. Často je ve studii něco jako: “průměrná osoba, která užívala produkt A ztratila X kg za měsíc”. Hádejte, kdo stojí za podobnými studiemi.
Žádná věc vám nemůže nic zaručit, hlavně jde li o hubnutí a fitness. Záruka vrácení peněz je hloupost a nedočkáte se jejich skutečného vrácení. Spoléhají na lenost člověka a druhá věc je často sídlo, které u těchto zázraků pro zdraví, vyskytující se při nejlepším v Polsku, pak třeba na nějakých ostrovech, které ani neznáte…
Hubnutí není jednoduché ani rychlé, proto pozor na to. (Možná jste již četli článek o nízkosacharidové dietě, ale tam je to o něčem jiném) Neexistuje zázračná pilulka, zatím funguje pouze odhodlání a trpělivost.
Kdysi běžela reklama na Total Gym, pak nějaký motýlek na břišáky, saunovací pásy, … jmenujte si další produkty z teleshoppingu. Slibovali hory doly, pět minut denně bez námahy, cvičení u televize a kdo ví, jestli to fungovalo.
U těchto reklam je důležité také kdy běží? Když čumíte na televizi a nic neděláte. Nutí vás cítit se špatně a něco se sebou dělat. Třeba vezmete telefon a hned si jeden pás objednáte. Další dostanete zdarma při zavolání do dvaceti minut. Tento byznys funguje, produkty však spíše ne.
Nevím na kolik je tento trend u nás rozsáhlý, ale když procházím zahraniční weby, jsou tam různé celebrity, které prezentují, jak je cvičební program či doplněk stravy skvělý a jak v jejich nabitém programu pomohl k lepší postavě. Opět se strefují do našich slabin. Chci vypadat jak on, u žen chci vypadat jako ona. Když to funguje u něj/ní, bude to i u mě. Asi ne… Ty celebrity dostávají pouze zaplaceno a program často ani neviděli jen udělali fotky a šli dělat promo něčemu dalšímu.
Nějak jsem se jich dotkl v předchozích bodech, dáme si to i jako nový bod. Opravdu není cesta ztráty tělesného tuku přes pilule na hubnutí. Kam by se asi ten tuk ztratil? Jak? Víme přece, že tuk se ztrácí správnou stravou a pohybem.
Je to klíč k úspěchu v marketingu – hrát na emoce. Ve fitness světě to jsou sny, naděje a nejistota. “Vzpomínáte si na vaši postavu na střední? Oblečte si bikini bez strachu ze ztrapnění” může být jedna taková.
Tento “detektor” špatných produktů není perfektní. Může se na něm zachytit i věc, která skutečně pomáhá a za peníze dostanete skutečnou hodnotu a to, co slibuje. Je však třeba být vzdělaný a jít tomu produktu více do hloubky. Hledat a pátrat.
Příkladem takového kandidáta mohou být spalovače tuků, které zní hloupě, ale ony mohou fungovat.
Máte vlastní systém na rozeznání fitness produktů či programů? Podělte se o něj.