Proč odříznout zpracované potraviny z jídelníčku

Zpracované potraviny jsou možná na polovině výživové hodnoty oproti těm nezpracovaným. Navíc jsou upraveny způsobem, který jim přidává na zdravotní závadnosti a ničí tak křehké lidské zdraví. Proč odříznout úplně zpracované potraviny z jídelníčku?

Na pultech českých/zřejmě i jiných obchodů je určitě více procent těch závadných – zpracovaných – než těch, které mají svůj původní stav. Tato změna nastala v posledních pár desetiletích, kdy spotřebitel výrazně zlenivěl a začíná sázet na rychlost a pohodlí při jídle. Tento stav však nahrává zdravotním problémům, zdravotním pojišťovnám a všem, kdo rádi udržují současný stav, kdy se pouze léčí a ne uzdravuje…

Iluze o zdraví

„Nízkotučné“, „nízkosacharidové“, „bez tuků“,…. Jsou nápisy, které můžete potkat na etiketě – všechny jsou bezesporu zpracované. Mají nahrávat zdraví, bohužel to tak není. Jak jinak si vysvětlit, že Češi i Američané jsou díky podobným lákadlům nezdraví, nemocní a rovněž tlustí?

Další jsou na řadě choroby a komplikace v podobě infarktu, mrtvice, cukrovky či cévním problémům. 4 z desíti nejvíce zabíjejících chorob vůbec mohou být podle Michaela Pollana přisuzovány industrializaci potravinářství => zpracování potravin.

Když sáhnete po nějakém jídle z fabriky, opravdu chcete mít v těle něco, co se „nezkazí“ během dvou následujících let, které klidně vydrží v regále obchodu? Opravdové jídlo se zkazí, fabrikát ne.

Jak už jsem v několika článcích poznamenal, zpracováním potravin se přidává na kalorické hodnotě potravin (ano, těch prázdných kalorií hlavně), přidává se cukr, sůl a další umělé látky, které likvidují hodnotu jídla i chuť.

Pestrý jídelníček se sójou

Podle dokumentu Food, Inc. obsahuje 90% zpracovaných potravin v obchodech sójové či kukuřičné ingredience. Jste rádi za široký výběr a hlavně pestrou stravu, když víte, že 90% jídel má podobný základ? Zkuste raději něco jiného 😉

Jedna nepříjemná věc ohledně původních potravin je cena. Ta bývá většinou vyšší než u těch, které prošli tovární linkou. Mohu vás však ubezpečit, že vyšší náklady teď znamenají nižší náklady na léky a celkově daleko lepší zdraví… Rozmyslete si svou investici.

Počítání kalorií je možná národním sportem při honbě za ztracenými kilogrami, jenže než sledovat kalorický obsah, či sacharidy, je lepší se zaměřit na původ. Vždy je lepší pokud je vaše jídlo dílem přírody než dílem průmyslu (fuj, mluvit o jídle jako o průmyslu je zvrácené, ne?). Přírodní věci vám zajistí více energie, ztratíte často i kilogramy a budete celkově zdravější – vlastní zkušenost.

A když už nepomohl žádný z výše uvedených důvodů, pak třeba pomůže zdravý selský rozum. Když nedokážu přečíst složení výrobku bez zakoktání a hlavně bez vědomí, co ta látka znamená, nechci, aby to bylo i v mém těle.

Nejezte „s.ačky“ – slazené limonády, rafinovaný cukr, umělá sladidla a dochucovadla, zpracovaná jídla

Skoncujeme s tím?

Jak jste na tom vy? Kupujete zpracované potraviny? Změnil článek váš názor a budete se snažit upravit váš příští nákup?

Leave a Comment: