Fitness101.cz
Shares
Jak jsem zkoušel být veganem

Co mi dal měsíc, kdy jsem byl veganem

Už je to více než měsíc, co jsem přešel na úplně nový styl stravování. Přešel jsem na veganskou stravu, ze dne na den a bez příprav. Tak jak jsem zvyklý dělat změny…

Představte si situaci v neděli večeříte vejce se šunkou nebo máte šejk po posilovně z tvarohu a vajec a ráno změníte svůj jídelníček. Vzbudíte se s nápadem zkusit žít bez masa a bez mléka, zkrátka bez živočišných bílkovin. Co se týče změn stravování nedělá mi problém dělat takové změny a miluji je. Předtím jsem taky ze dne na den přestal z veškerým cukrem, tukem a smaženým jídlem, bez nějaké přípravy a změna mi vyhovovala. Teď zatím pociťuji úplně to samé.

Rád si odzkouším všechno, abych mohl srovnávat. Byl jsem na nízkosacharidové dietě, zkoušel jsem vyváženou stravu, stravu bohatší na bílkoviny, balancovat se sacharidy i třeba „běžnou stravu přijímanou většinovou společnosti, za kterou nebudete nijak divní“. Nemám rád pohled na vegetariány či vegany, že to jsou magoři, kteří jí větve ze stromu. Tak proč to nevyzkoušet? Šel jsem do toho.

Co mi dal měsíc veganství?

Nárůst energie

Stará strava mě postupně hodně unavovala, neuvědomoval jsem si to, dokud jsem nezkusil něco jiného. I před těmi dvěma roky jsem to zjistil až po změně, i teď jsem to zaregistroval po vypuštění živočišných potravin. Lépe jsem se soustředil na všechno, co jsem dělal a po jídle bych klidně šel běhat, protože jsem se cítil v pohodě.

PS: Během toho se změnil čas a nárůst energie polevil, ale přisuzuji to přechodu na zimní čas, protože mi to absolutně nevyhovuje.

Rychlý úbytek tuku

Viděli jste někdy vegana s nadváhou? Já asi ne. Jsou to většinou opravdu naprosto zdraví lidé, kteří vypadají mnohem mladší než ve skutečnosti jsou. Živočišná potrava zacpává cévy, unavuje, způsobuje rakovinu střev (výzkumy). Po změně jsem začal spatřovat mnohem rychlejší úbytek tuku v oblasti břicha, což je zase bod pro veganství. Nesmí se to zase přehánět se sacharidy, ale přijímám více sacharidů než předtím a úbytek je i tak.

Nudné jídlo?

Kdybych vyjmenoval potraviny, které kombinuji do svého jídla, asi by vám vystačil jeden papírek post-it, co si lepíte na monitor. Naučil jsem se zaměřit na chuť jídla a úplně mi vystačuje tvořit jídlo ze tří až čtyř surovin. Jídlo, které je hotové za dvacet minut a vím, že je pro mě vyhovující. Fazole, rýže, zelenina. Někdy sója. Jindy jsem zkoušel hummus. Ale pro mě jsou fazole jedna z nejlepších věcí na jídlo, co kdy kdo vymyslel…

Je můj jídelníček nudný? Pro mě ne, já miluji barvy na talíři a chuť těch potravin. Nejlepší je, když se mě lidé ptají, jestli mě to pořád baví to samé dokola a pak si jen vzpomenu, jak mluví o návštěvách mekáče, kde jí určitě pokaždé něco jiného (jednou mají burger s 12 % masa, jindy s 13%…).

Neexistuje nudné jídlo, ale pouze nudní lidé 😉

Nepotřebuji ledničku

Když jsem vybaloval nákup, vždycky jsem ho dal půlku do ledničky. Teď jaksi všechno dávám do normálních skříní. Nepotřebuji do nich nic dávat. Veganství je ekologické řešení a ekonomické (o tom později).

Ledničku potřebuji tak na fazole či třeba zmíněnou cizrnu, věci, které se vaří ve velkém, protože po balíčku na porci to nemá smysl. Jinak lednička není potřeba – nekupujete mléko, jogurty, vejce ani salámy.

Pohledy studený…

Doma jsme měli vždy jasný názor na vegany, nemají dostatek živin, jsou bílí a tak dále. Takže určitě si dovede představit, jak vyřčeni, že nebudu jíst maso, vejce a jogurty (toho času největší pojídač masa a řeckých jogurtů v rodině a 25 vajec týdně nebyl problém). Proč jsem to vyzkoušel????? Pokus o očištění, odkázáni na Čínskou studii a celkově zájem o to, jak se skutečně vegani cítí a snaha pochopit jejich pohled na věc.

Setkal jsem se s tímto přístupem už předtím, když jsem přestal s cukrem a dalšími blbostma, opět mi říkali, jak můžu tak žít, když mi to MUSÍ chybět. „Jednou za čas si to dej“. Jenže mě bylo fajn předtím a je mi fajn i teď bez živočišných bílkovin. Prostě jsem se rozhodl, že to nebudu jíst -> nechci to a jsem s tím v pohodě.

Nepociťuji nedostatek bílkovin. Dříve jsem jich nejedl tolik, kolik bych měl. Teď vlivem sóji, odhaduji, že mám příjem bílkovin daleko vyšší než předtím. Takže bílkoviny mám.

Jo a ještě chci být zajímavým. Proto to dělám, proto jsem začal žít jinak předtím, proto dělám tohle. Někteří v tom nehledají pochopení něčeho nového, hledají v tom jakousi provokaci. Chci být zajímavý.

Ušetřil jsem hodně peněz

Nevěřil bych tomu, když se podívám na ceny těch položek, které si kupuji, ale celkově tomu tak opravdu je. Jednotlivé položky veganské stravy mohou být drahé – třeba sójové mléko 40Kč/l, fazole 40 Kč/balíček a další speciality, ale to jsou všechno věci, které vám třeba vydrží déle a z balíčku fazolí můžete vydržet dva dny, pokud je jíte sami.

Investoval jsem více peněz do zeleniny, do kvalitnějšího pečiva a do luštěnin a stejně mi zbývá více peněz v peněžence. Hlad nemám, neomezuji se na chuti. Jím více než předtím.

A ještě k tomu započtěte i tu energii za ledničku.

Pár výjimek bylo

Během toho měsíce a trošku jsem párkrát vypil protein živočišného původu, protože jej nevyhodím, když už stál tolik peněz, na jedné konferenci jsem byl odkázán pouze na sýr a maso, takže nebyla jiná možnost, ale to je snad konec mým prohřeškům proti veganství, které jsem udělal za ten měsíc.

Budu pokračovat?

Zatím určitě chci. Chci se postupně dostat hlouběji do tohoto stylu života a začít experimentovat s potravinami přímo pro vegany. Doteď jsem spoléhal na věci, které znám, je čas rozšířit obzory a zkusit i něco dalšího. Nic mi zatím nechybí a nepociťuji, že bych měl nějaké možné problémy.

Jak jste na tom vy? Zkoušeli jste někdy veganství?

Leave a Comment:

2 comments
Add Your Reply