Fitness101.cz
Shares

Váha nerozhoduje. Jak měřit vaše fitness cíle?

Velká část veřejnosti vidí tělesnou váhu jako parametr pro hodnocení daného člověka a na základě této hodnoty hodnotí, kdo je tlustý a kdo ne. Přitom váha není až tak zřejmě a je to číslo, které může něco znamenat, ale nemusí. Jak lépe měřit fitness cíle?

Váha je něco jako BMI. Taky toho příliš nezohledňuje. BMI stojí na obecném vzorci, který dělá z každého kulturisty nebo hokejisty téměř obézního, přitom oko to řekne jinak.

Podobně je na tom váha. Vážit 110 kilo není samozřejmě nic dobrého pro zdraví, tam ta váha ještě nějaký hodnotící účinek mít může. Ztrácí jej v „běžnějších“ váhách. Třeba kolem 60 – 70 kg u žen nebo 80 – 90 kg u mužů.

Vím, o čem mluvím, když říkám, že váha nic neznamená. Rok se pohybuji na rozmezí 80-85 kg, podle BMI nadváha. Podle oka nadváha možná první měsíce toho období. Teď už se jako člověk s nadváhou nehodnotím, i když někteří po vyřčení čísla kilogramů to tak vnímají. A jsou tací, kteří říkají, že pořád hubnu (ano, hubnu, ale centimetry, ne kilogramy).

Váhu byste neměli brát příliš vážně ve vašich fitness cílech, pokud nemáte viditelně příliš (10+ kilogramů), musíte brát ohled na další parametry – obvody, procento tuku v těle nebo vaše subjektivní pocity.

Co si můžu změřit

Pro základní vyhodnocování vašich pokroků bude určitě stačit mít krejčovský metr. Myslím, že to není žádný luxus a každý si jej může pořídit nebo již nějaký doma má. Cenově se určitě vejdete do stovky.

Co si zaznačit a jak měřit:

  • pas – měřte kolem pupku, buďte co nejvíce vyfouklí nebo si zapamatujte vaši polohu pro další měření
  • zadek – přes nejvyšší body zadku a kolem celé postavy
  • prsa – na úrovni bradavek – není však nutno měřit u žen, u mužů to má větší význam
  • stehna – opět platí vzít míru z nějaké jasné pozice a polohy – je rozdíl v sedě, ve stoje

Další body nechám na vás – můžete zkusit lýtka, bicepsy, krk…

Vždy je, ale třeba brát míry za stejných podmínek, protože můžete mít úplně rozdílné výsledky (klidně i 5 cm na míru).

Další možnosti, jak určit váš fitness progress je zakoupit si osobní váhu, která vám změří poměr svalů a tělesného tuku. Jedná se v porovnání s krejčovským metrem o nákladnější záležitost (1000Kč +), ale určitě vám to přinese více pohody do vašeho života než peníze, které byste investovali do testů na podobných zařízení ve fitness centrech (platíte za užití) nebo návštěvou ve dietetických poradnách. Svou schůzku s měřením zdarma si můžete domluvit zde.

Velká část podobných vah umí měřit procenta tuku, svaly, vody v těle. Některé změří i bazální metabolismus, odhadnout stupeň vašeho zdraví nebo odhadnou, jak jste na tom s útrobním tukem.

Takové hodnoty vám dají lepší náhled na vaši postavu. Pokud jsem snížil procento tuku o cca 8-10% během toho roku, pokládám to za úspěch, i když váhově jsem na tom stejně. Berte to tak taky.

Co si nemůžu změřit

I když neexistuje stupnice na nic z tohoto, tak jsou to často daleko důležitější „hodnoty“ než ty výše uvedené. Mám na mysli hodnoty jako vaše duševní pohoda, kterou můžete snadno porovnávat s vaší náladou před týdnem, měsícem. Určitě víte, jak jste na tom byli se sebevědomím. S fyzickou kondici, když jste šli na nákup nebo kamkoliv pěšky. Všechny tyto „parametry“ jsou přesnější a lépe vypovídající než ta čísla nahoře.

Cítíte se lépe a lépe? Pak jste na skvělé cestě, pokračujte. Budu vám na ní fandit. A váhu schovejte nebo neberte až tak vážně…

Pokud cvičíte s činkami, určitě poznáte na sobě, že se zvedají snadněji než předtím. Přídaváte kotouče a jste nezastavitelní. I to se počítá. Stejně jako čas za kilometr, ale tyto dva cíle nezajímají každého, ale je to taky směr, jak měřit váš fitness úspěch.

Záleží vám na ještě na váze?

Doufám, že jsem vás přesvědčil, že na váze ani tak nezáleží a teď už se nebude trápit nad oním číslem, které na vás vyskočí, ale zaměříte se na čísla (centimetry) a pocity (nálada, kondice) úspěšného hubnutí. Přeji hodně úspěchů a méně stresu.

Leave a Comment:

1 comment
Add Your Reply