Fitness101.cz
Shares
cholesterol @mamashealth.com

Tohle byste měli vědět o cholesterolu

Cholesterol je pro tělo potřebný. Jenže pouze v určitém množství, co potřebujete vědět o cholesterolu a jak cholesterol snížit, když už je jej v tělo příliš?

Cholesterol. Velké téma posledních několika let. Titulky novin se měnily podle nálady – chvíli to bylo zlo, chvíli zase pomalu záchrana života. Zakazovali nám jíst vejce kvůli cholesterolu. Teď nám doporučují vejce jíst. Člověk může být lehce zmaten v té zaplavě ano / ne.

Co je cholesterol?

Cholesterol se nachází v každé buňce v těle a má tam svou důležitou funkci a je tvořen samotným tělem, lze jej však také získat pomocí jídla.

Cholesterol je pro tělo nezbytný, nesmí jej však být nadbytek.

Cholesterol má tyto hlavní funkce pro tělo:

  • je důležitou části při tvorbě buněčných membrán
  • pomáhá tělu zpracovávat tuky
  • pomáhá tělu tvořit vitamin D

Cholesterol je dobrý sluha, ale špatný pán. Je jedním z významných faktorů podílející se na srdečně-cévních onemocněních. Až 70% české populace má zvýšenou hladinu cholesterolu (IKEM, 2001).

LDL cholesterol

Low-density lipoprotein (nízkodenzitní lipoprotein) je zodpovědný za usazování cholesterolu => cévy ztrácí pružnost a zužuje se prostor pro průtok krve. Je nazýván jako „zlý“ cholesterol.

HDL cholesterol

High-density lipoprotein (vysokodenzitní lipoprotein) je opakem LDL cholesterolu. Zbavuje tělo škodlivého cholesterolu a odvádí jej do jater, kde je metabolizován.

Tabulka – cholesterol hodnoty

[table]
g/l mmol/l vysvětlení
< 2 < 5,16 přiměřená hranice
2 – 2,39 5,16 – 6,18 hraniční hodnoty
> 2,39 > 6,18 vysoká hranice
[/table]

Jak změřit cholesterol

Před měřením cholesterolu se nesmí 12 hodin nic jíst, pít ani užívat prášky.
Měření cholesterolu si domluvte u svého praktického lékaře, a podstupte jej jednou za pět let.

Jak snížit cholesterol přírodní cestou

Cvičení a zdravá strava může cholesterol vrátit na normální úroveň.

Správné jídlo – volte libové maso, vyhněte se tučným a smažených jídlům. Jezte hodně zeleniny a ovoce, jídlo s vlákninou. Příliš mnoho sacharidů (třeba z alkoholu či sladkých jídel) může také pomáhat vysokému cholesterolu, proto je omezte.

Cvičení – 30 minut, pětkrát týdně by mělo mít pozitivní dopad

Přestaňte kouřit

Držte si zdravou váhu

Dieta při vysokém cholesterol

HEART UK vydala svou šestku super jídel, které snižují cholesterol:

  • sojové jídlo – mléko, tofu
  • ořechy – hrst denně
  • vločky – jako zdroj vlákniny
  • jídlo se steroly či stanoly
  • ovoce a zelenina
  • jídla bohaté na nenasycené tuky – rostlinné oleje

Vydala také opačnou šestku, která se podílí na zvyšování cholesterolu:

  • máslo
  • ghee
  • margaríny
  • sádlo
  • tučné jídlo a výrobky jako klobásy
  • mléčné tuky

Potraviny snižující cholesterol

Potraviny rostlinného tuku neobsahují cholesterol a jsou často také s nízkým obsahem tuku:

  • ovesná kaše, vločky atp
  • kroupy
  • fazole
  • čočka
  • zelenina
  • tofu
  • ořechy – mandle, pistácie, kešu – nesolené

Stáhněte si 7 tipů, jak snížit cholesterol přírodní cestou.

Zdroje:
  • http://heartuk.org.uk/cholesterol-and-diet/six-super-foods-for-lower-cholesterol
  • http://www.medicalnewstoday.com/articles/9152.php
  • http://www.healthline.com/health/high-cholesterol
  • http://cs.wikipedia.org/wiki/Cholesterol

Leave a Comment: