Neztrácejte naději! Cvičte i s bolavými koleny a buďte ve formě. Tipy jak na to

Koleno je jeden z hlavních kloubů v těle. Účastní se spousty činností – chůze, stání a v neposlední řadě i při cvičení. S věkem roste bolest v kolenech či narůstají zdravotní problémy s nimi spojené. Cvičení se může stát utrpením. A nemusí to být jen starší lide, ale i u mladých se zvětšuje zástup lidí, kteří na kolena trpí. Jak cvičit, když kolena bolí, ale vy chcete zůstat ve formě? Neuvědomil jsem si jednu věc. Chcete-li cvičit nohy a zadek, mám pro vás jednoduché řešení – dřepy, výpady a podobně. Jenže to platí u těch, kteří jsou zatím v pohodě se svými koleny. Pak jsem dostal dotaz, jak mají cvičit lidé se špatnými koleny. A napadlo mě několik variant, podělím se o ně s vámi.

Jak cvičit

Určitě se vyhněte cvikům, které extrémně zatěžují vaše kolena – nejsou to jen dřepy a výpady. Řadí se sem i leg press a další cviky, při kterých krčíte kolena a vystavujete je velkému tlaku. Další velkou skupinou cviků, které vynechat jsou různé výskoky, ať už na bednu či jakékoliv jiné. Zátěž na kolena se v tom případě i ztrojnásobí.

Cviky pro „špatná“ kolena

Všechny se nemusí hodit, vyberte si ty, které vám nezpůsobují bolest kolenou.

Výstupy na schody

Tento cvik není náročný a posílí váš zadek i stehna. Koleno by mělo být vždy nad vašim kotníkem, což je poloha, která vám zajistí nejméně bolestivou pozici. Našlapujte na patu.

Částečné dřepy

Na rozdíl od těch plných částečné dřepy mohou pomoci vašim kolenům i stehnům. Držte pozici jako při klasickém dřepu a snižujte zadek až do polohy, kdy se cítíte bezpečně, pak narovnejte se vraťte do výchozí polohy. Dobrou alternativou mohou být i dřepy, které končí sedem na krabici/bednu.

Zdvih na špičkách

Účinný cvik na lýtka, který nijak koleno nezatěžuje/neohýbá. Nejlepší je stoupnout si na okraj schodu na špičky a pomalu snižovat paty, kdy budou pod úrovni schodu. Pak opět se vrátit na špičky. Skvělý cvik na lýtka, ale i rovnováhu.

Nůžky

Lehněte si na záda, ruce položte vedle těla. Zdvihněte nohy 20-30 cm nad podlahu a rameno o pár centimetrů také. Roztáhněte nohy a pak s nimi stříhejte – jedna noha nad druhou. Opakujte třeba 50krát. Cvik, který zaměstná břicho i boky.

Dalšími cviky, které vaším kolenům neublíží jsou další alternativy zdvihů nohou (při lehu na stranu), ale i mrtvé tahy (správné provedení!!)

Jak se hýbat a dělat kardio

Běh může být pro kolena náročný – nárazy určitě nedělají dobře. Mezi doporučené kardio patří jízda na kole či samotná chůze (a klidně i rychlá chůze), což jsou velmi běžné činnosti, které můžeme dělat téměř kdykoliv. Mezi vhodný pohyb můžeme řadit i tanec či plavání.

Vhodné nejsou sporty typu basketbal, florbal či tenis, kde dochází k rychlým změnám směru, což kolenům neprospívá. Tyto a podobné činnosti bohužel budete muset oželet.

Hýbejte se i když to „nejde“

Možná se zdá, že bolesti kolena či jejich operace je konečná, ale není. Vyžaduje to vlastní iniciativu i znalosti a více hledat či zkoušet nové cviky, úhly a hlavně nevzdávat to. Nemusíte dělat dřepy, abyste měly namakané nohy.

Určitě zkoušejte nové a nové cviky, nechoďte nikdy do extrémní bolesti kloubů, protože to může být fatální. Dbejte na své zdraví a pomozte svým kloubům kvalitní výživou, která je alespoň trochu napraví.

Leave a Comment: