Fitness101.cz
Shares
kvalitní spanek

Skoncujte s nespavostí pomocí těmto tipům pro lepší spánek

Máte problém s nespavostí? Nevíte, jak už konečně "zabrat"? Přečtěte si pár tipů pro lepší spánek.

More...

Nespavost je problémem, který trápí poměrně hodně lidí. Tělo nám tímto způsobem říká, že něco není v pořádku, a to po stránce psychické nebo fyzické. Příčinou bývá často stres, deprese, fyzická bolest, nepravidelná pracovní doba, časový posun, cestování, nevhodné prostředí ložnice nebo chronická onemocnění. Potřeba spánku je individuální u každého z nás. Průměrně bychom ale měli spát 7 až 8 hodin denně.

Nedostatek spánku s sebou přináší zdravotní i psychické problémy. Pokud se nespavost objevuje třikrát a více týdně a trvá déle než měsíc, je dobré navštívit lékaře. Ten vás může dokonce poslat ke specialistovi nebo v krajním případě do spánkové laboratoře. Pokud jste vyzkoušeli všechno možné a nic nezabírá, určitě návštěvu neodkládejte.

Tipy pro lepší spánek

Základem je úprava životního stylu, srovnání biorytmů a dodržování zásad spánkové hygieny. Zde je pár tipů, které vám mohou pomoci s nespavostí zatočit.Jak mít tedy lepší spánek?

Prostředí ložnice

Ložnici bychom měli využívat pouze ke spánku. Měly by být tichá, větraná, temná a s nižší teplotou než v ostatních místnostech. V posteli není dobré sledovat televizi, číst, pracovat, telefonovat ani jíst. K tomu, aby byla místnost co nejvíce vhodná pro spánek, vám mohou pomoci zásady fueng shui. Pokud vás trápí hluk nebo nadbytek světla, zkuste použít ucpávky do uší a oční masku.

Rituály před spaním

Než jdete spát, provádějte vždy stejný rituál a činnosti. Může jít o sprchování, koupel nebo čtení knížky. Pokud si vaše tělo a mysl spojí tuto rutinu se spánkem, bude se vám usínat mnohem lépe. Po vykonání zvolených činností se začnete cítit ospalí a to je ta pravá chvíle, kdy si jít lehnout.

Snažte se vstávat a chodit spát denně ve stejnou dobu a dodržujte to i o víkendu. Nechoďte spát hladoví. 2 až 3 hodiny před spaním neřešte nepříjemné záležitosti, nevykonávejte náročnou fyzickou aktivitu a nejezte těžká jídla.

Životní styl

To co děláte během dne, se projeví na vašem spánku. Vyhněte se kofeinu, tabákovým výrobkům a alkoholu. Snažte se minimalizovat stres a vypětí. Dopřejte si dostatek pohybu a sportu. Není dobré se ale přepínat. Pokud jste se v noci nevyspali, nechoďte si zdřímnout během dne, úplně si tak narušíte rytmus a nespavost jen podpoříte.

Co dělat, když spánek nepřichází

Pokud do půl hodiny neusnete, vstaňte a jděte na chvíli do jiného pokoje. Zde se chvíli posaďte a přemýšlejte, zkuste si číst nebo poslouchat klidnou hudbu. Po dvaceti minutách si zkuste jít zase lehnout. To opakujte, dokud neusnete.

Další tipy na lepší spánek najdete tady.

Jak je to s prášky na spaní

Nespavost by se rozhodně neměla řešit dlouhodobým užíváním léků na spaní. Ty mohou vyvolat závislost a poskytnou jen dočasné řešení. Nespavost se s nimi léčit nedá. Někdy postupem času problém ještě zhorší.

Navíc je zde možná kontraindikace s dalšími léky nebo zdravotními problémy. Moderní medicína vkládá naději do léků na bázi melatoninu, takže možná se již brzy dočkáme lepšího řešení bez nežádoucích účinků.

Přírodní doplňky a „babské rady“

Dobrou variantou je nejprve vyzkoušet doplňky na přírodní bázi nebo různé „babské rady“. Mnoha lidem pomáhají bylinky jako meduňka, levandule, kozlík, třezalka, chmel, prvosenka a heřmánek. Vyzkoušet můžete přímo směs těchto bylin pro přípravu čaje.

Mezi lidové „recepty“ patří horké mléko s medem nebo dokonce malá sklenice piva. Pro lepší stav nervové soustavy můžete užívat vitamín B a hořčík. Spánek podpoří krátká teplá koupel s odvarem mateřídoušky, levandule, heřmánku nebo anděliky. Někomu prospívá sáček sušené levandule u polštáře nebo přímo polštářek naplněný levandulí.

Existují i různé bylinné kapky a tablety, které pořídíte například v prodejnách se zdravou výživou. Účinné může být i Bachova květová terapie nebo akupunktura.

O bylinkách před spánkem se dozvíte na celostnímedicina.cz

Leave a Comment: