40 % stravy dětí tvoří “prázdné” kalorie

Čtyři roky stará studie dokazuje, že strava děti je tvořená z velké části prádznými kaloriemi, většinou ze zdrojů jako sladké limonády, sladkosti či fast food, tedy to, co vidí v reklamě. Co se hrne na takové děti? A jak s tím bojovat?

Žijeme v nejsnadnější době historie lidstva. Doby, kdy se pracovalo od rána do večera na poli, nejbližší obchod byl třeba deset kilometrů, neexistovala auta, jsou dávno pryč. Teď čelíme dani z pohodlí a bohužel začíná se to postupně čím dál více podepisovat na všech lidech. Stoupá počet obézních, počet infarktů, výdaje na léky a prevenci před obezitou.

Děti nejsou výjimkou a jich se to týká také. Bohužel. Vystavení vlivu reklam propagujících super sladký nápoj jako nejvíc cool věc do školy, bonbóny plné chuti nebo energii sbalenou na cesty v podobě nějaké čokoládové tyčinky nebo oplatku. Nepomáhá tomu ani klaun ze žluté stáje chrlící odpad do krků lidí, protože nabízí Happy Meal s hračkou.

Má dítě šanci odolat tomuto tlaku? Tlaku televize, kolektivu, kde jedí děti totéž a ono se nechce cítit odstrčené? Nemá a tak jí, co ostatní…

Dítě jako snadný cíl

Dítě je prostě jednoduchý cíl pro zasažení, ví to všichni tvůrci reklam. Proto existuje jogurt s hračkou, Happy Meal nebo barevný nápoj s pohádkovou postavou.

Bohužel teď ta druhá strana. Ta temnější…

Ve fázi, kdy dítě dostává do těla příliš cukru, tuku či různých chemických pokusů z rukou “ochránců zájmu dítěte” (pozn. výrobci pochutin), je nejvíce zranitelné a to se později projeví. Ty následky způsobené přebytkem kalorií (hlavně těch prázdných) se podepíši na zdraví.

Podle průzkumu AHA (American Heart Association) snědí děti denně 34 lžiček cukru, doporučováno je šest…

Děti trpí nadváhou, způsobují hyperaktivitu, zvyšují šanci na cukrovku, ovlivňují normální zdravý vývoj dítěte – cukr a vysoce kalorická jídla ovlivňují mozek.

Super ranní cereálie z reklamy likvidují dítěti chuť, později pak neocení chuť pravého a původního jídla. Je totiž navyklé na umělá sladidla a látky, které jejich snídaně často obsahuje.

Vpravo typicky zástupce prázdných kalorií, vlevo zdravá alternativa

Vpravo typicky zástupce prázdných kalorií, vlevo zdravá alternativa

Jak z toho ven?

Nejsem zrovna v tomhle příkladem a nebyl jsem jiný. Jenže tehdy jsem to neřešil. Ale jak z toho ven? Co ovlivňovalo mě, že jsem jedl cereálie, pil cukr a podobně?

Určitě je za tím hodně reklama. Je všude a dítě vystavené jejímu vlivu je snadno ovlivnitelné. Možná by stálo za úvahu nějak regulovat reklamy na jídlo, které škodí (jsem však obecně proti jakýmkoliv regulacím) nebo dávat na obaly podobně útočné nápisy jako jsou na cigaretách, v podstatě je to totéž – nezdravé jídlo zabijí a způsobuje rakovinu stejně jako cigarety.

Velkou část určitě nesou i rodiče. Nechodili jsme do fast foodů, ale prostě doma vždycky něco bylo s prázdnými kaloriemi. Člověk si většinou přenese návyk na jídlo z domova i do svého života. Je třeba učit děti jíst pravé jídlo, které není v reklamě, a samozřejmě jít příkladem. Je na každém, jestli se při přechodu do dospělosti převychová nebo zůstane ve vykročené stopě.

A co okolí? Tam je to nejtěžší, ale musí se začít asi z domova, kde každý rodič naučí své dítě, co znamená jídlo a které je to správné. Koblihy, pizza nebo sladkosti to nejsou. Pak by měl přestat i tlak okolí.

Zlikvidujme reklamy, naučme děti jíst zdravě (a sebe také) a okolí se změní také.

Cukr v nápojích - prázdné kalorie

Cukr v nápojích – prázdné kalorie

Dlouhá cesta

Čeká nás dlouhá cesta, věřím, že se to nějak může změnit k lepšímu. Třeba jsme právě teď na vrcholu čísel obézních lidí a spotřebě cukru, věřme, že to bude už jen klesat.

Není to však jen o dětech. Musí začít i rodiče s proměnou. Musí naučit návštěvy jíst jinak – chlebíčky nejsou cestou. Musí se to šířit dále… Nesmíme kupovat s.ačky, ale jídlo.

zdroj studie: http://civileats.com/2010/10/07/kids-most-at-risk-getting-40-percent-of-calories-from-junk-food/

Leave a Comment: